27 januar 2006

Er det flygelederne som har smittet pilotene?

For et par dager siden ble jeg spurt av en medstudent om jeg kom til å boikotte SAS. Han var så lei av kaoset i selskapets ruter, at han vurderte å unngå selskapet i protest. Jeg hadde ikke engang tenkt på muligheten for å boikotte et flyselskap. Nå hadde det ikke vært så vanskelig for meg å boikotte SAS, og jeg trur hverken jeg eller SAS hadde merket noe til det.

Men la nå alt snakk om boikott ligge. Jeg synes SAS-pilotenes aksjonsform er mer interessang. Eller er det nå en aksjon? Sjøl vil de ikke si det. De er sjuke, eller i alle fall "not fit for flight." Begrunnelsen er at de er så oppskaket av ledelsens planer om omorganisering at de knapt er tilregnelige, og en utilregnelig pilot vil jo ingen ha.

Mens SAS-flygerne sitter hjemme og tygger sentralstimulerende tabletter, har flygerne med bakgrunn i gamle Braathens inngått en avtale med ledelsen i SAS Braathens om å steppe inn for syke SAS-kolleger. Det er nemlig kun de gamle SAS-flygerne som er syke. Dette får imidlertid de sinnslidende til å brøle om streikebryteri, men sjølsagt uten å bruke ordet streik - for de er jo ikke i streik - de er sjuke. Det er jo helt urimelig at noen piloter skal tjene gode kroner på andres sjukdom.

Konklusjonen må vel bli at SAS-flygerne er motstandere av å sette inn vikar når noen ikke møter på jobb. Den enes død, den andres brød sier vi, men det skal vi jo ikke ha noe av. Eller er det kanskje streik likevel?