17 november 2005

Alvorlig morro

Mange har sikkert fått med seg at jeg har en viss interesser for luftfart. Gleden var derfor stor da denne e-posten dumpet ned i postkassa mi her en dag. Innholdet er gjengitt uten tillatelse fra avsender, da denne mistenkes å ikke være opphavsmann for åndsverket (men takk likevel Jørgen).

Sikkerhet er et viktig tema for de fleste flyselskap, og for å holde ulykkestallene på akseptable nivå brukes det en del ressurser på vedlikehold. En del av rutinene er at piloten etter hver tur fyller ut et skjema hvor han noterer de feil og mangler han eventuelt har registrert i løpet av turen. Skjemaet leveres til mekaniker, som utbedrer feilen og kvitterrer på skjemaet for hva som er utbedret. Under kan du lese noen gullkorn fra det australske flyselskapet Quantas feilrapporteringsskjemaer.

Det sies forresten at Quantas er det eneste større flyselskap som aldri har hatt en alvorlig ulykke!

P = Problem innmeldt av piloten.
S = Svar noteret av mekanikeren.

P: Innerste hjul på venstre side skal nesten skiftes.
S: Har nesten skiftet innerste hjul på venstre side!

P: Test-flyvningen gikk OK, bortsett fra at den automatiske landingen var noe hard.
S: Der er ikke installert automatisk landing på dette flyet...

P: Propell nr. 2 får ikke tilført nok propellsmøring.
S: Tilførsel til propell nr. 2 er normal. Tilførslen til propell nr. 1, 3 og 4 er i uorden!

P: Et eller annet sitter løst i cockpitten.
S: Et eller annet har blitt strammet i cockpitten.

P: Døde insekter på frontruten.
S: Levende insekter er i restordre...

P: Autopiloten utløser et fall på 200 fot, når flyvehøyden skal fastholdes.
S: Kan ikke gjenskape problemet på landjorden!

P: Bevis på lekk i høyre sides landingsdel.
S: Beviset fjernet!

P: Lyden i samtaleanlegget er utrolig høy.
S: Lyden i samtaleanlegget innstallet til et mer troverdig nivå...

P: Motstandslåsen får gasshåndtaket til å sitte fast.
S: Det er liksom dét de er der for...

P: Radioen ute av drift.
S: Radioen er alltid ute av drift når den står på OFF.

P: Har en mistanke om sprekk i frontruten.
S: Har en mistanke om at du har rett!

P: Mangler motor nr. 3.
S: Motoren funnet på høyre vinge etter kort ettersøking...

P: Flyet oppfører seg rart.
S: Flyet har fått beskjed om å ta seg sammen, fly ordentlig og være litt seriøst!

P: Radaren brummer.
S: Har omprogrammert radaren til tale.

P: Mus i cockpitten.
S: Katt installert.