En undersøkelse jeg har fått tilgang til...
Mange oppslag i media bygger på en undersøkelse. Dette ordet kan brukes til å begrunne nær sagt hva som helst. Hvor ofte leser vi ikke setninger som dette:
... viser en ny nederlandsk undersøkelse.
... En fersk undersøkelse TV 2 har fått tilgang til ...
... Det viser en amerikansk undersøkelse.
Ofte brukes undersøkelsene til å understreke kontroversielle eller overraskende synspunkter. Jeg veit ikke hvordan du forholder deg til media, men jeg blir av og til litt nysgjerrig når jeg får servert bastante og skråsikre påstander i feite fonter. Ikke sjelden har jeg lurt på om journalisten virkelig har tolket undersøkelsen riktig, eller om han i det hele tatt har lest undersøkelsen.
Av og til kunne jeg faktisk hatt lyst til å vite litt om disse undersøkelsene som det vises til, men det er ikke så lett. Stort sett fortelles det ingenting om selve undersøkelsen. Av og til oppgis det hvem som har laget den. Gleden var derfor stor da jeg i dag rota meg inn på Dagens Næringsliv sine nettsider. Ikke uventet fant jeg en artikkel som bygde på en undersøkelse, og nederst i artikkelen var det en liten boks med overskrifta Fakta om undersøkelsen.
Fantastisk, tenkte jeg. I boksen kunne jeg lese hvem som stod bak undersøkelse, hvem som hadde betalt for den(!), hvilken gruppe som var spurt, hvor mange som var spurt og når undersøkelsen var publisert.
Med slik informasjon trenger jeg ikke stole blindt på journalisten. Jeg kan faktisk sjekke om det han skriver er riktig.
Merknad: I dette innlegget har jeg konsekvent brukt pronomenet han når jeg har refferert til et individ i yrkesgruppen journalist. Dette er ikke et uttrykk for en holdning om at journalister bør være menn. Leseren må føle seg fri til å lese hun inn der jeg har skrevet han.
0 Comments:
Legg inn en kommentar
<< Home