31 mars 2006

Lavt innskudd og skyhøy fellesgjeld

Jeg og Igvild er for tiden på utkikk etter ei leilighet som for en passende sum kan bli vår. I den forbindelse sluker jeg det jeg kan komme over av boligrelatert lesestoff. På postbanken sine nettsider kom jeg over en artikkel om farene med borettslagsleiligheter. Mange slike selges med lave innskudd og dertil skyhøy fellesgjeld. For å friste potensielle kjøpere tilbys ofte avdragsfrihet på felleslånet de første årene. Mange unge bolikjøpere later til å glemme at fellesgjelda skal betales og at den månedlige husleia vil øke når avdragsfriheten er slutt.

Fornuftig tenkte jeg. Etter å ha lest artikkelen så jeg lenka Leter du etter bolig? nederst på sida. Flott tenkte jeg, og klikka ivei. Trondheim, alle områder, 0-1400000. Da dukka det opp en fin loftsleilighet på Møllenberg. Nyoppusset leilighet med 2 soverom, nytt kjøkken, bad, el. anlegg samt røropplegg. 60 kv.m. Prisantydning: 1 290 000,-. Billig, tenkte jeg før jeg begynte å leite etter ordene fellesgjeld eller husleie. Det stod det imidlertid ingenting om, men det stod utrykkelig at det var snakk om en andelsleilighet. Altså, den typen med fellesgjeld og høye månedlige boutgifter, men det prøvde de visst å skjule så godt de kunne.

Det er altså ikke så rart at Postbanken må advare mot glupske boligselgere når de opererer i rollen som pengeutlåner. Når de derimot formidler boliger til salg, tar de på seg en annen hatt. Jeg takker i alle fall for advarselen!

1 Comments:

At 06 juli, 2006 16:29, Anonymous Anonym said...

Det kan jo også tenkes at fellesgjelden var nedbetalt på leiligheten... :)

 

Legg inn en kommentar

<< Home